Harry's wandelvakanties

Wie ben ik?

Wandelvakantielinks

Contact

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op
4-feb-23

Colofon en disclaimer
Copyright © 2013-2023 Wandelvakantielinks.nl

Aangepast zoeken

Uw wandelvakantie of wandeling begint op:
Wandelvakantielinks.nl

Voor onze fietsvakantielinks kijk op:
fietsvakantielinks.nl

Voor onze camperreizen en trips kijk op:
H&H's camperreizen en campertrips

Onderstaand een verslag van de delen van het Reggepad die wij hebben gewandeld.

Voor info over het Reggepad kunt u ook hier kijken:

wandelgids Reggepad

Klik op de foto voor een vergroting

www.reggepad.nl/

Reggepad.

Omdat het Reggepad vlak langs ons huis gaat is dat een mooie tocht om delen van te lopen zonder teveel  te hoeven reizen.

Omdat het waterschap Regge en Dinkel druk bezig is de Regge te laten meanderen zal de route de komende tijd wijzigen en is mede daardoor de bewegwijzering in ieder geval  over het deel  Diepenheim naar Enter op zijn zachtst gezegd niet optimaal.

Zondag  30 november 2014
Traject Diepenheim-Goor  (Ganzenbrug) 16,4 km.

Ik “parkeer”mijn fiets aan de Schipbeek ter hoogte van camping Den Blanken aan de Schipbeek voor de start.
Het eerste deel van de tocht gaat langs de Schipbeek om deze ter hoogte van bungalowpark Het Schoman over te steken.

Na de doorsteek passeer ik een klimboom die zo is geconstrueerd dat deze mee kan “ groeien” met de boom en zonder schade aan de boom aan te richten.

Hierna passeer ik huize Westerflier,  een van de zes kastelen en havezathen die Diepenheim en omgeving rijk is. Naast Westerflier, zijn er Huis Diepenheim, Het Nijenhuis, Weldam, Warmelo en Wegdam. Alleen de laatste licht niet aan de route.
De tocht wordt vervolgt door een naar de natuur teruggebracht  landschap.

Even later passeer ik kasteel Warmelo, het kasteel waar in het verleden de moeder Prins Bernhard, prinses Armgard, heeft gewoond. Het is dat ik weet dat ik het kasteel passeer, maar krijg het ondanks de kale bomen niet te zien.
Voor de liefhebber, de tuinen zijn tegen betaling te bezichtigen.

Ik kom Diepenheim binnen ter hoogte van kasteel Diepenheim en het kerkje van Diepenheim.  Diepenheim is een leuk pittoresk plaatsje met leuke gebouwen en gevels met vele galerieën en bekend van als kunstplaatsje. Voor de leifhebber zie ook de site van de Kunstvereninging.

De tocht gaat verder richting kasteel Nijenhuis om even voor het kasteel af te buigen richting kasteel Weldam.

Door de bossen rond Diepenheim loop ik verder om vervolgens uit te komen bij de oprijlaan naar kasteel Weldam. Voor het kasteel Weldam slaat de wandeling linksaf richting Goor. Even doorlopen naar het kasteel loont zeker de moeite.
Via de een brug die het Twentekanaal typeert nader ik Goor.
Via het landelijke gebied van de  Wheeme loop ik naar Goor.

Na het passeren van het spoor is de route aangepast (niet bewegwijzerd en ook het GPS spoor op de site is nog niet aangepast ) en dien je niet linksaf te gaan maar rechtdoor te lopen.
Op de straatweg ga je rechtsaf en vervolgens de 1e weg weer linksaf. Na ongeveer 200 meter, ter hoogte van de Regge,  ga je weer rechtsaf en volgt de zoveel mogelijk tot de Ganzenbrug.

Hier stopt mijn dagtocht en heb ik voor het vervolg gekozen om niet de nieuwe route maar langs een eigen  route, de meanderende nieuwe Regge te volgen. (Op termijn is het de bedoeling dat vanaf dit punt de Regge een wandelpad krijgt.)

Zondag , 7 december 2014
Traject Goor-Enter 14 km

Vanaf de Ganzenbrug heb je uitzicht op een leuk speeleiland dat is aangelegd in de Regge, het is ontworpen door kinderen van een basisschool

Bij de Ganzenbrug ga ik linksaf en vervolgen de 1e weg weer rechts.
Na ongeveer  300 meter op 1e kruising weer rechtsaf om vervolgens na ongeveer 100 meter de Regge aan de rechterzijde te volgen.
De meanderende  Regge heb ik gevolgd tot de N weg.
Even daarvoor begint weer de bewegwijzering.

Alhoewel het uitnodigt om de Regge ook na de N weg te blijven volgen dien je linksaf de weg te volgen , je kunt even later n.l. niet verder omdat een doorgaande weg je de doorgang verspert.

Na het viaduct volg ik de bewegwijzering rechtsaf. Dit is voorlopig ook meteen de laatste bewegwijzering.  Na ongeveer 200 meter kom je weer bij de Regge uit en deze blijf ik volgen aan de rechterzijde van de Regge tot Enter.

Ook heeft het meanderen van de Regge heeft hier plaatsgevonden en is men gestart met de aanleg van nieuwe fietspaden.
Een deel van  de tocht heeft weinig te maken met wandelen maar is wel heel mooi.

In Enter passeer ik de haven van Enter, thuishaven van de Enterse Zoomp. Dit is een speciaal schip met een lage diepgang voor de ondiepe scheepvaart op de Regge.

Bij de hervormde kerk van Enter eindigt mijn dagtocht en word ik opgepikt door Henriëtte voor familiebezoek. Enter is van oorsprong een klompenmakersdorpje.